אף אחד מאיתנו לא דמיין את התקופה הזו שתבוא לפתחינו, תהפוך את חיינו ותדרוש מאיתנו התבוננות מעמיקה בתוכנו, על המציאות שסובבת אותנו וההבנה שמשהו פה צריך להשתנות בתפיסה שלנו את העולם כדבר קבוע ויציב.

ב17  לפברואר 2019  העליתי פוסט באתר שלי שנפתח במילים האלה- 

"בקצב המהיר של העולם בו אנו חיים, לא יכל להיות נפלא אם יכולנו להאט ולהנות מהחיים עם פחות לחצים ויותר זמן לדברים שאנחנו אוהבים?"

המשפט הזה שלקוח מתוך הכריכה האחורית של הספר LAGOM ובעצם מתמצת אותו בצורה מעולה כנראה הקדים את זמנו בדיוק בשנה.

LAGOM הוא למעשה ביטוי שוודי שאומר – בדיוק מה שצריך JUST RIGHT (לא יותר מדי ולא מעט מדי). את הספר הזה אני קוראת כבר שנה  (בחיי שלא אופייני לי אבל כנראה שהוא היה צריך את הזמן שלו להתבשל בתוכי ). לקחתי את הספר בשתי ידיים וניסיתי להתחבר לתפישה השוודית שבה הכול נראה כל כך נכון וכל כך מחובר לטבע ובעיקר תורם לטבע ולא שואב ממנו. קיימות זה  דרך חיים עבורם ולא סדנה חד פעמית.

כשסיימתי לקרוא את הספר החלטתי שאני רוצה להביא את המיטב ממנו אליכם. להעלות על הכתב את כל הדברים הקטנים שיכולים לשפר את איכות חיינו בכל כך הרבה מובנים וגם בעיקר להבין שלא צריך הרבה והלוואי וניישם חלק מהם ונעזור לעולם שלנו ונעזור לעצמינו וניצור פה דור חדש שרואה לנגד עיניו אחריות חברתית. אחד כלפי השני ומול העולם.

אבל הכול מתחיל בבית -  האושר טמון  בבית, בסביבה שמקיפה אותנו, בגינה הקטנה שלנו, ביחסים המשפחתיים שלנו וכך נתחיל - 

 
 

אז הנה הם עשרת הדיברות דרך העיניים שלי :)

1. אני מדברת הרבה בפוסטים שלי  על ארגון הבית וחדרי הילדים והמשחקים ושחרור מחפצים שרק מעמיסים על המרחב הציבורי שלנו . אני לא אפרט פה שוב כמה הדבר חשוב לכל בית באשר הוא אבל אם מעניין אתכם להתעמק מוזמנים לקרוא זאת בפוסט הקודם בנושא ותקבלו את כל הטיפים לעשות זאת נכון. 

2. אני יודעת שיש אנשים שהמחשבה על יד שנייה עושה להם חלחלה אבל במציאות בה אנו חיים,  חדש זה לא בהכרח עדיף. כשאנו חושבים עכשיו על כמות המטוסים שמתעופפים להם הלוך וסובב בעולם רק בשביל הגחמות הקטנות שלנו, פתאום זה מעציב ומטריד ולכן חישבו איפה אתם כן יכולים לחסוך את הקנייה הבאה ואיך ניתן לקנות מעסק קטן מקומי או בכלל תלוו מחברים/משפחה. כאמא לשלוש בנות, אני מעבירה בגדים מאחת לשנייה ואז לסבב נוסף אצל האחייניות הקטנות ומשתדלת לקנות באמת רק מה שנחוץ להן. לא צריך תיק בית ספר כל שנה ואם כן רכשתם, כבסו והעבירו הלאה. כל זה בעצם יוצר יד שנייה ושלישית של שימוש ומצמצם הרים של פסולת בעולם. ממליצה בחום לקרוא את הספר של שלי גרוס ומיכל לוי ארבל - "החיים קצרים, אל תקני את הנעליים"  אחרי קריאת הספר, תחשבו פעמיים לפני כל רכישה שלכם. עוד המלצה על ניצול נכון של המזווה בבית וקנייה ואחסון נכון של מזון,  זה הספר החדש של שי לי ליפא - "הכול בסדר" . קראתי את הספר בתחילת הקורונה והוא שינה לי את כל ההסתכלות על המטבח שלי  כלב הפועם של הבית.

 
 

 

3. אחד הבילויים המועדפים עליי בתקופת הקורונה היה ביקור במשתלה. בכל פעם שהיה אפשר לנוע, רצתי לשם . נשימה של אוויר ירוק עשתה לי טוב ובעיקר נתנה לי סיפוק מהעשייה, מיצירת גינה פורחת . מאז החום הכבד, התחלתי להשקיע בצמחייה בתוך הבית. עדיין מתים לי לא מעט צמחים אבל זה במגמת שיפור וזה כל כך נעים לי . ממליצה בחום לקרוא ספרים/בלוגים/קבוצות פייסבוק בנושא. מבטיחה הנאה רבה :)

 
 

 

4. אחת ההמלצות שאהבתי בספר זה לקחת את צילומי הטבע שלנו מטיולים בארץ ובעולם ולהפוך אותם לזכרונות . יצירת אמנות בבית מהטיולים שלנו, כך שכל פעם שתביטו/תעברו ליד תזכרו ברגעים המענגים האלה ותתרגשו. הנה תמונה  מיוחדת שכל כך מחברת למקום בו בילינו לפני שנתיים בפסח 2019. גדעון צילם והיה לי ברור שזו תמונה שצריך למסגר. היום היא תלויה אחר כבוד בפינת האוכל שלנו. 

 

 
סיציליה פסח 2019סיציליה פסח 2019
 

 

5. בספר יש המלצות כיצד להנות מהבחוץ - אני חושבת שכאן אין מה לחדש לנו הישראלים שבתקופה זו חגגנו בפיקניקים וחרשנו את הארץ בטיולים רגליים וקמפינג ושייט  ופתאום הכינרת הפכה להיות יותר מדהימה מאגם גארדה באיטליה :) אם רק נזכור זאת ונשמור על הארץ נקייה ונעימה לטיולים.    

6. באלנס חיים- עבודה. אחד הדברים שאני הכי מברכת עליהם מהתקופה הזו שדברים לא יחזרו להיות כפי שהיו. כל כך הרבה מקומות עבודה הבינו שניתן לעבוד גם מהבית. יזדהו איתי הרבה נשים שהיו רואות את הבעלים חצי שעה בבוקר ואז בשעות הערב המאוחרות. הידיעה שנחסכו מגדעון שעות רבות על הכביש ובעצם ניתנו לנו חזרה כזמן איכות משפחתי, שהוא מסיים עבודה והוא כבר בבית. זה מצחיק אותי (עדיין) כל פעם מחדש כשהוא יוצא מחדר העבודה ואומר לי: " honey i'm home ". 

7. חיסכון ליום גשום- גם על זה מדברים בספר. חשוב מאוד בעיניי, איך שלא תעשו את זה, תדאגו לחסוך לכם ולילדים. כשהמציאות יכולה להשתנות בכזאת קלות, חשוב שיהיה לנו דרך להתמודד ולשרוד. הדרכים בהם השוודים חוסכים? הם רושמים כל הוצאה שלהם, מכינים מתנות במקום לרכוש מתנות, מזמינים חברים הביתה במקום לצאת למקומות בילוי, נעזרים בספרייה המקומית במקום לרכוש ספרים, משקיעים כספם בריהוט וחפצים איכותיים שיעמדו במבחן הזמן, אופים את הלחם שלהם בעצמם ומשתמשים הרבה בcarpool. חשבו כמה מזה כבר יישמנו במהלך הקורונה .

8.יש פרק שלם בספר שמוקדש להורות על פי ה LAGOM WAY . הפרק נפתח בהבנה בסיסית שאנחנו לא סופרמניות וסופרמנים. הציפייה להיות מושלמים בהכול היא לא ריאלית וברגע שנוריד מעצמנו ומהילדים שלנו את הלחץ להספיק הכול וניתן להם את החופש לבחור ולפרוח, נמצא את האיזון.  נמצא זמן ביום לפעילות אחת קטנה/גדולה איתם שייתן לנו זמן איכות אמיתי , ניתן להם להשתעמם ולא נלחץ מהצורך למלא להם את היום בפעילות. יש עוד המון טיפים על תזונה ומשחקים ופעילות חוץ ולבוש נכון לילדים. מוזמנים להתעמק בספר אם זה מעניין אתכם. אני רק אשים פה ציטוט מהספר שמסכם הכול. 

" אל תחנכו את הילדים שלכם להיות עשירים. חנכו אותם להיות מאושרים, כך שהם יוכלו להבין את הערך של הדברים ולא המחיר " ויקטור הוגו.

 
זמן איכות עם דנה שלי זמן איכות עם דנה שלי
 

 

9. התנדבות בקהילה-  החשיבות בתמיכה והתנדבות בקהילה. אני מאמינה שלכל אחד מאיתנו צריך להיות את הפרובונו (התנדבות) שלו בחיים. משהו שאתה בוחר לעשות בידיעה שאין לך פה רווח כלכלי אבל יש פה נתינה שמעניקה אושר וברכה לאחר. והחיים הם קארמה - טוב מביא טוב . שנהיה כולנו טובים יותר. 

10. המסר הכי חשוב בספר בעיניי מדבר על המפתח להצלחה . רוב האנשים, לפי הסופרת, מייחסים הצלחה לקריירה משגשגת ומיליונים בבנק. ההצלחה על פי ה LAGOM , היא להיות מסופקים עם מה שיש. אם נחיה בציפייה שרק לכשיהיה לנו יותר, רק אז נהיה מאושרים, לעולם נשאר בתחושה של עוד. בבניית חיים עם פחות דברים חומריים, נרגיש פחות לחץ וסטרס ונמצא את החופש להתעמק בדברים החשובים באמת כמו לבלות עם המשפחה והחברים שלנו.    

מה אתם תעשו אחרת בשנה הבאה (שבתקווה) שתבוא עלינו לטובה?

לפוסט LAGOM הראשון. 

אהבתם לקרוא אותי? מוזמנים לקרוא עוד. 


0 תגובות